سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کسى از شما نگوید خدایا از فتنه به تو پناه مى‏برم چه هیچ کس نیست جز که در فتنه‏اى است ، لیکن آن که پناه خواهد از فتنه‏هاى گمراه کننده پناهد که خداى سبحان فرماید : « بدانید که مال و فرزندان شما فتنه است » ، و معنى آن این است که خدا آنان را به مالها و فرزندان مى‏آزماید تا ناخشنود از روزى وى ، و خشنود از آنرا آشکار نماید ، و هر چند خدا داناتر از آنهاست بدانها ، لیکن براى آنکه کارهایى که مستحق ثواب است از آنچه مستحق عقاب است پدید آید ، چه بعضى پسران را دوست دارند و دختران را ناپسند مى‏شمارند ، و بعضى افزایش مال را پسندند و از کاهش آن ناخرسندند . [ و این از تفسیرهاى شگفت است که از او شنیده شده . ] [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :12
بازدید دیروز :3
کل بازدید :58098
تعداد کل یاداشته ها : 21
103/2/31
8:1 ص

زبان عمومی و تخصصی

 سوالات زبان عمومی و تخصصی در سه بخش طراحی شده بودند.

بخش اول: گرامر و لغت: 10 سوال

بخش دوم: پر کردن جای خالی متن با لغات مناسب: 5 سوال

بخش سوم: درک مطلب تخصصی: 15 سوال

 

تحلیل سوالات بخش اول:

از مجموع 10 سوال طرح شده در این قسمت، 7 سوال پیرامون معانی لغات و 3 سوال پیرامون نکات دستوری طرح شده بودند. سطح سوالات گرامر نسبتاً آسان و سوالات لغت متوسط ارزیابی می شود.

تحلیل سوالات بخش دوم:

از مجموع 5 سوال مطرح شده در این بخش هر 5 سوال پیرامون نکات دستوری طراحی شده بودند و سطح آنها متوسط و دشوار ارزیابی می شوند.

تحلیل سوالات بخش سوم:

در این بخش سه متن از میان متون تخصصی هنر انتخاب شده بودند. حجم هر سه متن به یک اندازه بود اما به لحاظ سطح با هم متفاوت بودند. در پایان هر یک از متون 5 سوال مطرح شده است. با یک بررسی مقدماتی این نکته آشکار می شود که درک متون و پاسخگویی به سوالات ارائه شده نیازمند دایره وسیع واژگان هم در حوزه تخصصی و هم در حوزه عمومی می باشد.

متن نخست پیرامون جنبش هنر و پیشه و دیدگاه های مختلف درباره صنایع دستی و تولید ماشینی بود. سطح متن متوسط ارزیابی می شود.

 متن دوم به بررسی وضعیت فلسفه و کلام اسلامی در قرن دوازدهم می پردازد. سطح متن دشوار ارزیابی می شود.

متن سوم به بررسی زیبایی شناسی و مقایسه آرا و نظریات فلاسفه ای چون کانت، هگل و بومگارتن پیرامون زیبایی پرداخته است. سطح متن متوسط ارزیابی می شود.

 

درجه سختی سوالات:

مقایسه سوالات درس زبان آزمون 86 با سوالات سالهای پیش نشان می دهد درجه سختی سوالات سیر صعودی داشته است. این موضوع به ویژه در خصوص بخش زبان تخصصی محسوس می باشد.

 

توصیه: بررسی ماده امتحانی زبان در چند سال گذشته نشان می دهد که اکثر سوالات بخش در زمینه معانی واژگان و درک مطلب طراحی شده اند. لذا به داوطلبان توصیه می شود چنانچه در زمینه گرامر از سطح متوسط و قابل قبولی برخوردارند بیشتر زمان خود را به گسترش دایره واژگان اختصاص دهند. مطالعه دقیق درک مطلب های آزمونهای گذشته و نیز آزمونهای آزمایشی ماهان به داوطلبان کمک زیادی می نماید.

همچنین مطالعه منابع زیر توصیه می شود:

Absolutely Essential Words     504

Essential words for the TOEFL test

English for the students of Visual Arts

 

فرهنگ هنر و ادبیات ایران و جهان

در درس فرهنگ و هنر و ادبیات ایران و جهان، از مجموع 45 سوال طرح شده 30 سوال مربوط به فرهنگ هنر و ادبیات ایران بود (6/66 درصد) و 15 سوال دیگر در خصوص فرهنگ هنر و ادبیات جهان مطرح شده بود (3/33 درصد). همچنین 4 سوال از مجموع سوالات در آزمونهای 5 سال گذشته طرح شده بودند (سوالات 35-53-54-55).

بخش عمده سوالات درس فرهنگ هنر به تاریخ هنر و ادبیات اختصاص یافته بود (حدود 80 درصد) و باقی سوالات در حوزه اصطلاحات، تکنیکها، نظرات فیلسوفان و هنرمندان و نیز شناخت تمدن ها و فرهنگها مطرح شده بودند.

از تفاوتهای این آزمون با آزمون های سال های گذشته، افزایش تعداد سوالات تصویری و سوالات مربوط به معماری و نیز کاهش سوالات ادبیات (نسبت به آزمون 85) و حذف سوالات سینما، نمایش و موسیقی بود.

منابع مطالعاتی در درس فرهنگ هنر و ادبیات ایران و جهان:

سوالات درس فرهنگ هنر از میان منابع متعددی طراحی می شوند اما مطالعه منابع زیر به داوطلبان بیشتر توصیه می شود:

هنر در گذر زمان / هلن گاردنر/ انتشارات نگاه

نقاشی ایران از دیرباز تا امروز / روئین پاکباز / انتشارات زرین و سیمین

مجموعه دروس کنکور کارشناسی ارشد/ نظام الدین نوری / نشر زهره

مجموعه دروس کنکور هنر/ انتشارات گویا

دایر? المعارف هنر/ روئین پاکباز/ فرهنگ معاصر

هنر اسلامی / تیتوس بورکهارت / سروش

هنرهای ایران/ دبلیو فریه/ انتشارات فرزان روز

معماری ایران/ پوپ/ اختران

سبکشناسی معماری ایرانی/ محمد کریم پیرنیا/ نشر معمار

 

درجه سختی و نوع سوالات:

سوالات این درس حفظی می باشند و اکثر در سطح متوسط طرح شده اند. مطالعه دقیق منابع و به خاطر سپردن جزئیات داوطلبان را در پاسخگویی به سوالات یاری می دهد.

توصیه:

بررسی آزمونها نشان می دهد درصد بالایی از سوالات آزمونهای اخیر به فرهنگ، هنر و ادبیات ایران اختصاص دارد. شناخت آثار ادبی، معماری، نگارگری و خوشنویسی شامل نام اثر، دوره تاریخی، خالق اثر و ویژگی های آن اغلب مد نظر طراح قرار می گیرد. همچنین با توجه به افزایش تعداد سوالات تصویری در آزمون 86، لازم است داوطلبان توجه بیشتری به تصاویر متون آموزشی به ویژه کتابهای هنر در گذر زمان، هنرهای ایران، دایر? المعارف هنر و سبکشناسی معماری ایرانی داشته باشند.

 

نقد ادبی و هنری

از مجموع 45 سوال نقد هنری و ادبی، 10 سوال در مورد ایران و 35 سوال باقیمانده در خصوص جهان طرح شده بود. همچنین از مجموع سوالات، 5 سوال در آزمونهای 5 گذشته نیز مطرح شده بودند. (سوالات 78- 86- 90- 106- 119)

بررسی سوالات نشان می دهد اغلب سوالات در یکی از دو دسته زیر قرار می گیرند:

    ·             سوالات مربوط به فلسفه هنر و زیبایی شناسی: شامل مباحث نقد ادبی- هنری، نظریات و گفته های فیلسوفان و هنرمندان، فلسفه هنر، زیبایی شناسی و نشانه شناسی

    ·             سوالات سبک شناسی: شامل شناخت سبک آثار هنری و ادبی، ویژگی سبکها و مکاتب و بنیانگذاران سبکها و مکاتب.

بررسی آزمون های سالهای گذشته نشان می دهد بودجه بندی سوالات کاملاً به نظر طراح بستگی دارد اما به طور کلی می توان گفت حدود 45 درصد سوالات به سبک شناسی و حدود 40 درصد به نقد ادبی- هنری اختصاص یافته است. 15 درصد باقیمانده به سوالاتی پیرامون سیر تایخ هنر، تکنیکها، اصطلاحات و سوالات تصویری اختصاص یافته است.

 

درجه سختی و نوع سوالات:

سطح اغلب سوالات درس نقد هنری- ادبی متوسط و دشوار ارزیابی می شود. سوالات مطرح شده در این آزمون از انواع حفظی، تلفیقی و مفهومی می باشند و هر چند که تعداد سوالات حفظی بیش از سوالات تلفیقی و مفهومی است اما بررسی سوالات آزمونهای اخیر نشان می دهد به تدریج بر تعداد سوالات که متکی به قیاس و نتیجه گیری هستند افزوده می شود. پیش بینی می شود نیمی از سوالات درس نقد هنری آزمون آینده از نوع تلفیقی و مفهومی می باشند.

توصیه:

با توجه به نسبت موضوعی سوالات که پیش از این ذکر شد، به داوطلبان توصیه می شود بیشتر زمان خود را به مطالعه سبکها و مکاتب و ویژگی آنها، آشنایی با هنرمندان و آثار شاخص هر سبک و مکتب و نیز نقد هنری، آشنایی با نظریات و گفته های فیلسوفان و هنرمندان، فلسفه هنر و زیبایی شناسی اختصاص دهند.

با توجه به درصد پایین سوالات مطرح شده پیرامون اصطلاحات و تکنیکها و گستردگی حجم این مطالب، به داوطلبانی که وقت محدودی دارند پیشنهاد می شود در دو مبحث فوق به اطلاعات عمومی خویش اکتفا نمایند و بیشتر به مطالعه سبکشناسی و نقد ادبی- هنری بپردازند.